Tuntiselosteet

Pilates

Pilates on saksalaisen Joseph H. Pilateksen (1883-1967) luoma metodi, josta on vuosikymmenien saatossa kehittynyt huippuunsa hiottu kehonhallintatekniikka. Elämäntyönsä Joseph H. Pilates teki New Yorkissa kehittäen laajan liikerepertuaarin lisäksi menetelmään kuuluvia harjoituslaitteita.

Pilates-metodi harjoittaa kehonhallintaa, lihasten oikea-aikaista aktivoitumisjärjestystä, kohentaa ryhtiä, korjaa lihastasapainoa sekä ohjaa tietoisuuteen siitä, kuinka kehoa tulisi käyttää ja kuormittaa oikein.

Studiomme mattopilates pienryhmät pohjautuvat Joseph Pilateksen luomaan 34 klassiseen liikkeeseen, joita varioidaan eri tavoin. Osalla tunneista käytämme myös erilaisia pienvälineitä.

 

“10 kerran jälkeen tunnet eron,

20 kerran jälkeen näet eron ja

30 kerran jälkeen koko kehosi on uudistunut”

Joseph H. Pilates

 

Mattopilates pienryhmät

Pilates-starttikurssi 2 x 90 min

Pilates-starttikurssilla syvennytään Pilateksen ajatusmaailmaan ja harjoitteisiin. Kurssi antaa valmiuden jatkaa säännöllistä harjoittelua kalenterin Pilates-tunneilla. Pilates-starttikurssi sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille miehille ja naisille.

Pilates harjoittelun voit aloittaa myös yksityistuntien kautta, jos kurssi ajankohdat eivät sovi aikatauluusi.

 

Pilates perustaso

Pilates perustason tunti sopii kaiken tasoisille harrastajille. Tunti sisältää kehoa valmistavia pre-harjoitteita sekä perustason Pilates-liikkeitä. Tunnille voit osallistua Pilates-starttikurssin jälkeen.

 

Pilates keskitaso

Pilates keskitason tunti on suunnattu säännöllisesti Pilatesta harrastaneille, jotka ovat sisäistäneet Pilateksen periaatteet. Liikkeet ovat haastavampia, harjoitus virtaa saumattomasti eteenpäin ja koreografiaa on enemmän. Tunnilla tehdään sekä klassisia, että varioituja Pilates liikkeitä.

 

Pilates & liikkuvuus

Pilates & liikkuvuus -yhdistelmätunnilla Pilates-liikkeet vahvistavat keskivartaloasi ja lisäävät rangan liikkuvuutta. Aktiiviset liikkuvuusharjoitteet lisäävät lihastesi joustavuutta ja nivelten liikelaajuutta. Tunnille voit osallistua Pilates-starttikurssin jälkeen.

 

Power Pilates

Power Pilates – tunti kehittää kehonhallintaa, voimaa, lihastasapainoa sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Harjoitteita tehostetaan käyttämällä apuvälineitä esim. käsipainoja. Tunti sopii Pilateksen perusteet hallitseville.

 

Laitepilates pienryhmät

Laitepilateksessa mennään Pilateksen ytimeen. Jousien liikkeisiin tuoma vastus takaa sen, että koko keho saa tehokkaan harjoituksen. Laitteiden jousivastukset sekä tehostavat, että tarvittaessa myös helpottavat liikkeiden suorittamista. Laitepilates kehittää voimaa, notkeutta ja motorisia taitoja.

 

Laitepilates-startti

Startissa tutustutaan laitteen käyttöön sekä harjoitellaan rauhallisella tempolla valmistavia ja perustason laiteharjoituksia. Laitestartti on sinulle, jolla pilatesharjoittelun perusasiat ovat hallinnassa.

 

Laitepilates perustaso

Startin jälkeen harjoittelu jatkuu perustason tunnilla.

 

Pilates-yksityistunnit

Pilates-yksityistunti on asiakkaan henkilökohtaiset toiveet, tavoitteet ja lihastasapainon huomioiva harjoitustunti, jossa edetään asiakaslähtöisesti.

Yksityistunnit ovat hyvä ratkaisu, kun olet aloittamassa harjoittelua ja mm. kuntoutuksen yhteydessä.

Kysy yksityistunteja suoraan ohjaajiltamme:

[email protected]

[email protected]

 

Spiraalistabilaatio

Spiraalistabilaatio (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smišekin yli 30-vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta- ja terapiamenetelmä. Metodin tavoitteena on spiraalimaisten lihasketjujen aktivaation avulla parantaa kokonaisvaltaista liikkumista. Spiraalimaiset lihasketjut aktivoituessaan tuovat pituutta rankkaan sekä tilaa välilevyille ja nikamille. Harjoittelu tapahtuu pääosin pystyasennossa ja harjoitteissa käytetään metodia varten kehitettyjä vastuskuminauhoja. Kevyen vastuksen avulla syvienlihasten aktivaatio voimistuu, pakaran hermotus herää sekä lapatuki löytyy helpommin.

 

Spiraalistabilaatio pienryhmät

Spiraalistabilaatio tekniikkatunti

Tekniikkatunnilla tutustutaan SPS-metodiin ja harjoitteisiin, joiden avulla saavutat tasapainon kehon lihasketjujen välille, nostat selkärankasi hyvään ryhtiin ja huollat kehoasi kokonaisvaltaisesti. Aloita metodin harjoitteleminen tällä tunnilla.

 

Spiraalistabilaatio

Harjoittelu jatkuu tekniikkatunnin jälkeen viikkokalenterin spiraalistabilaatio-tunnilla.

 

Spiraalistabilaatio yksilöohjaus

Metodi toimii kuntoutusmenetelmänä selkäongelmiin. Alkuohjauksen jälkeen harjoitteita tehdään omatoimisesti myös kotona kuntoutuksen edistämiseksi.

Kysy yksityistunteja suoraan Saaralta:

[email protected]