Tuntiselosteet

Pilates

Pilates on saksalaisen Joseph H. Pilateksen (1883-1967) luoma metodi, josta on vuosikymmenien saatossa kehittynyt huippuunsa hiottu kehonhallintatekniikka. Elämäntyönsä Joseph H. Pilates teki New Yorkissa kehittäen laajan liikerepertuaarin lisäksi menetelmään kuuluvia harjoituslaitteita.

Pilates-metodi harjoittaa kehonhallintaa, lihasten oikea-aikaista aktivoitumisjärjestystä, kohentaa ryhtiä, korjaa lihastasapainoa sekä ohjaa tietoisuuteen siitä, kuinka kehoa tulisi käyttää ja kuormittaa oikein.

Studiomme mattopilates pienryhmät pohjautuvat Joseph Pilateksen luomaan 34 klassiseen liikkeeseen, joita varioidaan eri tavoin. Osalla tunneista käytämme myös erilaisia pienvälineitä.

 

“10 kerran jälkeen tunnet eron,

20 kerran jälkeen näet eron ja

30 kerran jälkeen koko kehosi on uudistunut”

Joseph H. Pilates

 

Mattopilates pienryhmät

Pilates-starttikurssi 2 x 90 min

Pilates-starttikurssilla syvennytään Pilateksen ajatusmaailmaan ja harjoitteisiin. Kurssi antaa valmiuden jatkaa säännöllistä harjoittelua kalenterin Pilates-tunneilla. Pilates-starttikurssi sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille miehille ja naisille.

Pilates harjoittelun voit aloittaa myös yksityistuntien kautta, jos kurssi ajankohdat eivät sovi aikatauluusi.

 

Pilates perustaso

Pilates perustason tunti sopii kaiken tasoisille harrastajille. Tunti sisältää kehoa valmistavia pre-harjoitteita sekä perustason Pilates-liikkeitä. Tunnille voit osallistua Pilates-starttikurssin jälkeen.

 

Pilates keskitaso

Pilates keskitason tunti on suunnattu säännöllisesti Pilatesta harrastaneille, jotka ovat sisäistäneet Pilateksen periaatteet. Liikkeet ovat haastavampia, harjoitus virtaa saumattomasti eteenpäin ja koreografiaa on enemmän. Tunnilla tehdään sekä klassisia, että varioituja Pilates liikkeitä.

 

Pilates & liikkuvuus

Pilates & liikkuvuus -yhdistelmätunnilla Pilates-liikkeet vahvistavat keskivartaloasi ja lisäävät rangan liikkuvuutta. Aktiiviset liikkuvuusharjoitteet lisäävät lihastesi joustavuutta ja nivelten liikelaajuutta. Tunnille voit osallistua Pilates-starttikurssin jälkeen.

 

Pilates & Spiraalistabilaatio

Spiraalistabilaatio (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smišekin yli 30-vuotisen työn tuloksena kehittämä kehonhallinta- ja terapiamenetelmä. Metodin tavoitteena on spiraalimaisten lihasketjujen aktivaation avulla parantaa kokonaisvaltaista liikkumista. Spiraalimaiset lihasketjut aktivoituessaan tuovat pituutta rankkaan sekä tilaa välilevyille ja nikamille. Harjoittelussa käytetään metodiin suunniteltuja vastuskuminauhoja ja harjoittelu tapahtuu pääosin pystyasennossa.

Pilates & Spiraalistabilaatio -yhdistelmätunnilla kehosi saa parhaat palat näistä kahdesta loistavasta metodista. Tunti sopii säännöllisesti Pilatesta harrastaneille, jotka ovat sisäistäneet Pilateksen periaatteet.

 

 Pilates-yksityistunnit

Pilates-yksityistunti on asiakkaan henkilökohtaiset toiveet, tavoitteet ja lihastasapainon huomioiva harjoitustunti, jossa edetään asiakaslähtöisesti. Yksityistunneilla hyödynnämme myös Pilates-laitteita, joiden toiminta perustuu jousivastuksiin. Jousien liikkeisiin tuoma vastus takaa sen, että koko keho saa tehokkaan harjoituksen. Laitepilates kehittää voimaa, notkeutta ja motorisia taitoja.

Yksityistunnit ovat hyvä ratkaisu, kun olet aloittamassa harjoittelua ja mm. kuntoutuksen yhteydessä.

 

BodyBow

BodyBow-kaari on monipuolinen väline toiminnalliseen harjoitteluun. Kaarella tehtävät harjoitteet lisäävät voimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Kaarella tehdään myös monia tuttuja Pilates-liikkeitä. Tunti sopii kaiken tasoisille liikkujille, joilla ei ole akuuttia ongelmaa selkärangassa (esim. välilevynpullistumia).

 

Kehonhuolto ja liikkuvuus

Tunnilla keskitytään aktiivisten venyttely- ja kehonhuoltotekniikoiden avulla lisäämään kehon liikkuvuutta ja lihasten joustavuutta. Tunti sopii kaiken tasoisille liikkujille.